Qui ens alimenta?

El curs «Qui ens alimenta?», emmarcat en el projecte Alimentacció, pretén educar, sensibilitzar i donar suport a la comunitat educativa per generar consciència crítica i promoure l'acció davant les conseqüències socials, econòmiques i ambientals que genera el model agroalimentari actual. A més, vol promoure un model alternatiu basat en els principis de la sobirania alimentària, amb perspectiva de gènere, que aposta per un món rural viu, prenent com a eix dinamitzador el centre escolar per implicar la comunitat educativa.

El curs és gratuït i l'impartirà l'associació VSF-Justícia Alimentària, conjuntament amb Hegoa, Instituto de Estudios sobre Desarrollo y Cooperación Internacional.

VSF-Justícia Alimentària és una associació formada per persones que creuen en la necessitat de canviar el sistema agroalimentari actual, que oprimeix i expulsa les comunitats rurals, i destrueix el medi ambient. Aquest canvi passa per la consecució d’un model de desenvolupament rural just en favor de la sobirania alimentària, com a proposta que dignifiqui la vida pagesa i garanteixi la sostenibilitat ambiental, social i cultural del dret a l’alimentació per a tota la població.

Actualment, hem perdut la connexió amb l’agricultura de proximitat i de temporada, basada en explotacions familiars, que ha estat substituïda per aliments altament processats responsables de la pandèmia més greu, segons l’OMS i la FAO, del segle XXI: la mala alimentació. El problema de la mala alimentació (amb l’obesitat i el sobrepès com a indicadors més analitzats) és un problema global. La imatge d'un món ric obès i un món pobre malnodrit és una imatge del passat. L'alimentació insana s'està expandint a gran velocitat pels països del sud global. Els patrons que segueix l'alimentació insana no són geogràfics, sinó estrictament socioeconòmics.

Públic a qui s'adreça principalment: el curs està dirigit a alumnat i professorat de graus relacionats amb el món de l’educació i la sobirania alimentària, i a totes les persones interessades en la temàtica.

Dates i horari: 20, 21 i 22 de novembre de 2018, de 17 a 20 hores.

Lloc: aula A4 de l'edifici Mateu Orfila

Objectius generals:

a) Formar i sensibilitzar responent a tres preguntes:

• Per què l'alimentació insana s'ha convertit, avui en dia, en un dels principals (segurament el principal) riscs per a la nostra salut?
  • Què ha passat perquè la nostra dieta passàs de ser una font de nutrients a ser una causa tan important de malaltia?
  • Per què consumim cada vegada més aquesta alimentació perjudicial?

b) Reflexionar sobre les pràctiques educatives en relació amb la promoció d'una bona alimentació i una actitud crítica i autocrítica, compromesa amb una societat més justa i amb hàbits alimentaris més saludables.

c) Treballar activitats i recursos per a una bona didàctica sobre els temes tractats anteriorment a través de metodologies participatives i reflexives.

1. Perill, aliments! Per què conviuen fam i obesitat al nostre món?
  2. L’alimentació que ens emmalalteix: quins són els aliments que ens ajuden a estar sans i quins els que ens emmalalteixen?
  3. Per què menjam tan, però tan malament? Publicitat i etiquetatge.
  4. Alimentació insana al món. L’hora de prendre les decisions correctes cap a la sobirania alimentària.
  5. Marc teoricopedagògic per integrar la sobirania alimentària amb enfocament de gènere als centres educatius.
  6. Experiència de l’IES Biel Martí (Ferreries): projecte de centre sobre la sobirania alimentària a tercer d’ESO.
Certificat d'assistència per a aquelles persones que participin com a mínim en el 80 per cent de les hores de l'acció formativa.

La inscripció al curs comporta el compromís d’assistir-hi. En cas de no poder assistir-hi, s’ha de comunicar a l’OUSIS amb la màxima antelació possible, per facilitar que hi accedeixin altres persones interessades. Aquesta acció formativa compta amb un finançament públic, i no comunicar-ho pot ser causa d’exclusió de futures accions formatives vinculades a l’OUSIS. Comptam amb la vostra col·laboració perquè tothom pugui sortir-ne beneficiat.