Brioxeria

• Greixos trans: també coneguts com a greixos parcialment hidrogenats. Deriven d’olis barats de baixa qualitat que se sotmeten a un procés industrial amb la finalitat d’obtenir greixos sòlids amb una elevada palatabilitat i rendibilitat tecnològica. Són descrits com els greixos que tenen un major impacte negatiu sobre la salut cardiovascular. S’utilitzen per donar consistència i estabilitat a una infinitat de productes com puguin ser margarines, brioixeria, crispetes per al microones, precuinats, gelats, salses, etc.

• Greixos saturats: es tracta de greixos principalment d’origen animal. Podem controlar-ne el consum limitant les carns greixoses i els derivats com els embotits, així com els aliments ultraprocessats (dolços, brioixeria, menjar ràpid, aperitius, etc.) en els quals podem trobar, a més, greixos vegetals com els de palma i coco, que també són majoritàriament saturats.

• Sucre: el consum excessiu de sucre afegit s'associa al desenvolupament de moltes malalties cròniques, i podem trobar el sucre declarat a la llista d'ingredients amb diferents nomenclatures, com ara: sacarosa, maltodextrina, dextrosa, xarop, mel, sucre, panela, sucre de canya o roig, sucre de coco o fructosa. La glucosa és necessària per al cos i s’ha d’obtenir principalment a partir d’aliments que contenen hidrats de carboni més complexos, com llegums, pa, arròs, civada, pasta, fruita, tubercles, etc., però no de sucres afegits.

Enllaços d’interès:

- Contingut de sucre de diferents aliments en imatges

- Document OCU: Contingut de sucre en diferents aliments

- Document OMS: Ingesta de sucres per a adults i nins

• Sal: és un mineral que conté sodi. Aquest és imprescindible per mantenir l'equilibri mineral i electrolític de l’organisme, i és present en tots els aliments de forma natural, en especial als d’origen animal.
    El problema recau en l’elevat consum d’aliments processats (brioixeria, embotits, aperitius, menjar ràpid, etc.), que generalment duen sal en quantitats elevades.
    La població espanyola actualment consumeix el doble de sal de la recomanada. La dosi segura és de 5 g/dia, incloent la que afegim per trempar i la que ja contenen aliments processats.

Més informació:

- Document OMS

• Additius: són substàncies naturals o sintètiques que s'afegeixen als aliments per conservar-los o donar-hi unes característiques sensorials determinades. Tots els utilitzats en els productes comercialitzats a la Unió Europea són legals i segurs, però això no significa que siguin innocus, atès que en la majoria d’ocasions estan vinculats a aliments ultraprocessats, rics en sal, sucres i/o greixos saturats. Els aliments que han de formar la nostra base alimentària no requereixen additius: hortalisses, fruites, llegums, fruita seca, etc.