OPCIONS SALUDABLES VS. NO SALUDABLES

• Energia nutritiva: l’energia nutritiva l’aconseguim a través d’aquells aliments que tenen una elevada densitat nutricional, és a dir, a més d’energia ens proporcionen vitamines, minerals, fibra i altres substàncies beneficioses per a la salut.

• 0% de sucres afegits: durant el procés d’elaboració no s’ha afegit sucre. Aquests aliments només contenen el sucre que tenen per pròpia naturalesa. La indústria alimentària utilitza l’etiqueta de 0% de sucre afegit en molts dels seus productes denominats de dieta, light, etc., però això en molts casos no els eximeix de presentar quantitats elevades d’altres ingredients, com additius i greixos, i per això no es poden catalogar com a més saludables.

• Antioxidants: els antioxidants són substàncies que protegeixen dels danys produïts pels radicals lliures (responsables de l’envelliment, dany cel·lular i alteració de l’ADN). Es classifiquen en vitamines antioxidants, carotenoides, polifenols, glucosinolats i minerals antioxidants, i els podem trobar majoritàriament en fruites, verdures i cereals (vitamina C, tanins, resveratrol, catequines, licopè, flavonoides, composts fenòlics, etc.)1.

Enllaç d’interès:

- Fundació Alicia: Antioxidantes: Qué son, dónde se encuentran y qué utilidad tienen

• Fibra: present en cereals no refinats (integrals) i els seus derivats, fruites, fruita seca, llegums, llavors i verdures. Afavoreix un correcte trànsit intestinal, redueix l’absorció del colesterol i beneficia la flora intestinal, entre altres.
  • Substàncies bioactives: es poden trobar en petites quantitats en certs aliments d’origen vegetal com les fruites, les verdures, la fruita seca, els llegums, els grans integrals o els olis vegetals. Aquestes substàncies tenen la capacitat d’incidir en la salut de forma positiva, per tant, com més varietat d’aquests aliments aportem a la dieta més quantitat i diversitat de substàncies bioactives hi inclourem. Alguns exemples d’aquestes substàncies són: el licopè (per exemple a la tomàtiga), el resveratrol (per exemple al raïm), els lignans (per exemple a les llavors), els tanins (per exemple a la magrana) i els indoles (per exemple a les cols).
  • Aliments poc processats: són aliments frescs o sense un gran procés d’elaboració, de gran valor nutritiu, a diferència dels ultraprocessats, que tenen un elevat contingut de sal, greixos saturats i/o sucre afegit. Els aliments poc processats són: fruita, verdura, lactis, arròs, llegums, etc.

• Alta densitat energètica: significa que una petita quantitat d’aquest aliment conté molta energia (Kcal).

• Aliments ultraprocessats: són elaborats a través de processos industrials. Durant aquest procediment normalment s’hi afegeixen additius, sucres, greixos i altres substàncies. En serien exemples la brioixeria, els snacks salats, les salses, les barretes energètiques, els refrescs, les begudes energètiques, les galetes, etc.

Referències:

1. Valko M, Leibfritz D, Moncol J, Cronin MTD, Mazur M, Telser J. Free radicals and antioxidants in normal physiological functions and human disease. Int J Biochem Cell Biol. 2007;39(39):44–84.