Mou-te en bicicleta

Desplaçar-se en bicicleta s’associa a una percepció de la salut en general més bona, a menys estrès, més vitalitat, més bona salut mental i menys sentiment de solitud (Ávila et al., 2018). A més de ser molt bo per a la salut, anar en bicicleta com a mitjà de transport contribueix de manera molt positiva als Objectius de desenvolupament sostenible de l’Agenda 2030, pels beneficis que té per al medi ambient, la mobilitat, l’economia i l’equitat (MITMA i DGT, 2021).

Beneficis d'anar en bicicleta

 Anar en bicicleta té molts beneficis per la salut del qui la utilitza de forma regular:

1.     Millora la condició física

2.     Ajuda a assolir les recomanacions mínimes d’activitat física per a la salut

3.     Disminueix l’estrès i augmenta la vitalitat

4.     Millora el sistema immune i prevé l’aparició de malalties cròniques

5.     Redueix el risc de malalties coronaries i millora la salut cardiovascular

6.     Prevé el contagi de la COVID-19, tot garantint la mesura de distància de seguretat sanitària en els mitjans de transport

Anar en bicicleta com a mitjà de transport, també té beneficis per la sostenibilitat del nostre planeta:

1.     Redueix l’ús de combustibles fòssils

2.     Té zero emissions

3.     Redueix el trànsit i congestió de les carreteres

4.     Redueix la contaminació mediambiental

5.     Contribueix a la consecució dels ODS

Avantatges de l’ús de la bicicleta com a mitjà de transport

Anar en bicicleta com a mitjà de transport té molt avantatges en comparació amb l’ús del vehicle motoritzat d’ús individual:

Eficient energèticament: consumeix 50 vegades menys energia que un cotxe amb una sola persona i 12  vegades menys energia que un cotxe completament ocupat.

Augmenta els nivells d’activitat física diaris: ajuda a acumular els 150-300 minuts setmanals d’activitat física recomanats per garantir la salut.

Desplaçament àgil i ràpid: en ciutats congestionades, la bicicleta pot arribar a ser el mitjà de transport més ràpid per a distàncies inferiors a 5-7,5 km, distàncies que es poden recórrer en bicicleta en 10-20 minuts.

Ocupa poc espai i millora l’entorn urbà: ocupa 15 vegades menys d’espai d’estacionament que un cotxe. El millor aprofitament de l’espai públic es tradueix en una ciutat més habitable.

Redueix les emissions contaminants: la normativa europea estableix un límit d’emissions contaminants als vehicles motoritzats de 95 grams de diòxid de carboni per quilòmetre. L’ús de la bicicleta no genera cap emissió contaminant.

Redueix la congestió i el trànsit: a les ciutats amb més trànsit, una persona pot passar entre 17 i 40 hores anuals en un embús. L’ús de la bicicleta disminueix el temps en les carreteres i l’aprofita fent activitat física.

Redueix l’estrès:  l’estrès que causa el trànsit i cercar aparcament disminueix amb l’ús de la bicicleta. Les persones que es desplacen en bicicleta guanyen en vitalitat, tenen menys estrès i depressió.

Redueix la despesa econòmica en el desplaçament: el manteniment d’una bicicleta d’ús diari té un cost 30-40 vegades inferior al dels vehicles motoritzats. A més, no necessita combustible per funcionar.

Recomanacions per fer servir la bicicleta com a mitjà de transport

  1. Posa’t el casc de seguretat
  2. Fes-te visible amb llums: vermella, la de darrere, i blanca, la de davant
  3. Fes senyals amb el braç abans de voltar o aturar-te
  4. Segueix les normes de circulació
  5. Duu les eines bàsiques de reparació (cambra de recanvi, inflador i adaptador de vàlvula, desmuntadors, capsa de pegats, clau multiús)
  6. Desinfecta el manillar i també les teves mans abans i després del trajecte

 

Documents relacionats

Consells per fer un bon ús i manteniment de la bicicleta

 1.    Neteja humida i seca de la bicicleta

  • Mantén-la neta
  • Marc i rodes: aigua i sabó amb un pedaç o esponja
  • Cadena i plats: desgreixador amb un pedaç o raspall

2.    Lubricació de cadenes i plats

  • Amb greix o oli lubricant als mesos d’hivern i de pluja
  • Amb cera lubricant per a més durabilitat

3.    Revisió de les cambres d’aire

  • Comprova la pressió dels pneumàtics
  • Infla amb la pressió específica de la teva bicicleta (normalment, entre 80-120, les de ruta; 40-80, les híbrides, i 25-45, les MTB)

4.    Comprovació i cura dels frens i manillar

  • Les pastilles de fre s’han de canviar quan se n’hagi gastat el 60 per cent de la superfície
  • Es recomana canviar el manillar cada dos anys si la bicicleta és d’alumini

Material necessari:

  • Aigua
  • Sabó
  • Pedaç d'esponja i rapallet 
  • Oli, greix o cera
  • Inflador i adaptador de vàlvula